søndag 19. april 2009

Søndag 19.04

Gruppe 1 (Race Tour) - Redaktør Arne Storedale
Endelig på plass i vakre Riccione og Italy.Etter en festlig lørdagskveld med mye god mat,litt vin og engelsk bryllup så våknet vi søndags morgen til skyer og lett regnvær.Motivasjonen var på topp og spenningen til å ta og føle på for våre nye deltakere.Planen var lagt kvelden i forveien og forventnigsfulle stilte vi 09.30 ved pir 58 på stranden.Ingen hadde fortalt oss at møtetid var utsatt til 10.00,men slik kan man jo oppleve i Italia.Italienere liker visst absolutt ikke å sykle i regnvær.Dette kom til å påvirke "group Felice" som denne dag bestod av foruten vår fascinerende guide Felice,Andy fra London og 8 grønne menn;-Morten,Fredrik,Frode,Frank,Øystein,Knut-Roger,Trond og Arne Store. i vilkårlig rekkefølge.

Vi visste hva som ventet oss etter ca.1 mil.Testen kom,Felice reiser seg på den store klingen foran (den kjører han alltid på) og dro til opp en relativt lang bakke mot Panoramica.De fleste som skulle være med videre hadde posisjonert seg og testen ble bestått av alle.

Videre gikk det som vanlig opp og ned innover,utover,bortover og rundt omkring i Emilie-Romagna som distriktet heter.Flott natur,men småglatt på veiene.Farten var relativt rolig ned- og bortover,men oppover så gikk det unna.Planen var 140km med 1400 høydemeter,men slik ble det ikke.Felice orienterte på sin vanlige gestikulerene måte at ruten var lagt om grunnet smådårlig vær. I bergensk målestokk så var det i dag flott vær.

Etter ca.2,5 time var det coffe-break i Valentino Rossi (VM-mester i MotoGP) sin hjemby Tavullia.Espresso,cappucino,Cafe Longhi osv. gikk ned på høykant sammen med medbragt niste fra hotellet.Så var det på tide å vende nesen mot hotellet igjen mente vår italienske guide.

Turen totalt når vi nådde hotellet igjen var på usle noen og 80km og var vi fornøyd...? Nei,vi takket Felice for turen og kom oss på egen hånd ut på roaden igjen.Ambisjonen var å passere 100km og det klarte vi.En liten sløyfe på 20km+ fikk regnskapet til å gå opp.På returen av sløyfen vår hadde vi en ørliten accident.Trond havnet i en stor revne i asfalten med Idolen sin og klasket i asfalten.Frode klarte ikke å stoppe og stupte over Trond.Arne Store.fikk akkurat styrt unna,men hva hjalp det når Øystein kom dundrende inn i ryggen på han....Etter en rask vareopptelling så var status kun et dekk som var flerret og noen små skrubbsår som sikkert leger seg fort.

Sum -sum en flott start på uken med 101km,27,5 km/t i snitt,ca.1000 høydemeter og 4 punkteringer.Vi gleder oss til fortsettelsen.

Gruppe 2 (Road Tour) - Radaktør Lasse Jenssen
Etter å ha sett gruppe 1 dra av gårde fra panoramica, sto vi i 19 stykker igjen klare til å dra avgårde med tour guiden Benny (Benjamin) fra Munich, Tyskland. Etter å ha vært her nede i vakra Emilie Romagna i 6 uker var dette siste tour dag for Bobby. Foruten tour guide besto gruppen av en ire, to engelskmenn, en hollender, 4 sveitsere , 5 israelere, samt 6 grønne fra ÅCK (Raymond, Frode B., Arne Stalheim, Jon Anton, Bjørn Ove, og undertegnede -Lasse).

Turen startet relativt rolig, med litt bortover, litt oppover og litt nedover. Så begynte den første litt lengre klatringen. Alle startet litt forsiktig. Litt små titting frem og tilbake. Var det noen som hadde tenkt å stikke avgårde? Så begynte det å skje ting. Arne Stalheim var først ute. Etter magesjau og kunn tre dager med sykling under oppholdet i fjor var Arne klar for å kjøre på litt. Flere la seg på hjul. Etterhvert kom en israeler opp, og ville ta føringen. Flere fra Åsane fulgte på. Som vanlig ble det ventet på toppen.

I neste bakke dro israeleren avgårde igjen. Med undertegnede på hjul. Etter å syklet et godt stykke (både oppover, nedover og bortover), begynte jeg å lure på om vi kanskje burde vente på de andre. Da jeg meddelte mine tanker til min nye venn fra israel, var svaret "It's a beautifull day! Let's go!". Fyren hadde jo forsåvidt rett. Været var jo etterhvert blitt fortreffelig, og veien lå der og ventet på oss. I Presaro stoppet vi allikevel for å vente. Etter å ha ventet i ca 5 minutter, litt usikre på om de hadde valgt en annen vei, snudde vi og begynte på motbakkene (som vi nettopp hadde syklet ned. Halvt oppe, møtte vi resten av gjengen. De hadde tydeligvis hatt en liten punktering på veien). Så var vi igang igjen.

Nye klatringer lå foran oss. Denne gangen ville flere være med fremme i feltet. Jon Anton hadde våknet for fullt, og dro til sammen med Arne stalheim. Stort sett var vel ÅCK de første opp hele veien, og de grønne var stort sett godt samlet. Så ble det et godt stykke bakover til våre nye venner fra sveits, england og de 4 andre fra israel.

I Tavullia (nevnt over) møtte vi gruppe 1. De var akkurat ferdig med sin kaffe pause, og vi kunne overta den lille pitoreske kaffe baren til VM-mesteren i superbike, Nr 46 Rossi. Etter noen etterlengtede minutter vekke fra sykkelsete, litt mat, nydelig italiensk kaffe i ulike varianter, bananer, og do visit, var vi klare for anmarsj.

Turen tilbake startet med en lang og fin nedover bakke. Vår guide durte av gårde og vi la oss alle på hjul. Så fulgte en transport etappe gjennom flere små tettsteder. Flere steder ble vi tiljublet fra lokale innbyggere. Etterhvert tok vi av mot San Clemente og det ble igjen litt stigning og bryne seg på.

Deretter roet tempoet seg betraktetlig og det ble kjørt fornuftig og rolig hjemover.
Nå var det lunch buffet og SPA som stod på menyen! En fantastisk flott åpningsdag på Italia anno våren 2009.

Totalt på dag 1 ble det ca 80 km, 900 høydemeter og snitt fart på 26,5 km/t for gruppe 2.

Gruppe 3
Helge valgte å ta det litt rolig i dag, og ble konge i gruppe 3. Hvorfor ligge bak når man kan ligge fremst og være sjef!

Gruppe 4
Linda hadde også en flott dag på sykkelen. Hun var med Staffanie på panoramic tour.